1. Omgaan met de krappe arbeidsmarkt
Ondanks dat de spanning op de arbeidsmarkt iets lijkt af te nemen door de lagere economische groei, blijft de arbeidsmarkt ook in 2024 krap. In sectoren zoals de zorg, ICT, techniek en het onderwijs is zelfs sprake van een structureel tekort aan personeel. En die krapte op de arbeidsmarkt houdt naar verwachting nog twee decennia aan. Onder andere door vergrijzing en ontgroening zijn er structureel te weinig mensen beschikbaar. Daar komt nog bij dat er onder de beschikbare groep sprake is van een kwalitatieve mismatch. De huidige groep werkzoekenden is niet één op één te plaatsen op de openstaande vacatures doordat kennis en vaardigheden vaak niet goed aansluiten. Bedrijven zullen dus ook in 2024 moeten blijven investeren in hun recruitmentproces om hun vacatures te kunnen vervullen.
Lees ook onze blog ‘Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?’.
2. Investeren in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers
Naast het werven van nieuwe medewerkers blijft de nadruk ook liggen op het behouden van bestaande medewerkers. Investeren in het opleiden en ontwikkelen van medewerker blijft dan ook een belangrijk thema. Hoe help je hen zich beter te ontwikkelen en zet je ze veelzijdiger in? En wat hebben zij nodig om de beste versie van zichzelf te worden? Dat zijn vragen die centraal staan. Dit resulteert in extra opleidingsmogelijkheden gericht op kennis en vakinhoud, leiderschapsontwikkeling én op soft skills en persoonlijke ontwikkeling. De focus zal vooral liggen op de individuele behoeften, drijfveren en talenten van de medewerker. Daarom is een goede begeleiding van de medewerker van essentieel belang; zorg voor individuele coaching, een-op-een gesprekken en intensieve interne communicatie.
3. Ontwikkeling AI
Digitalisering staat al jaren op de agenda, alleen is dit sinds 2020 in een stroomversnelling geraakt. Veel bedrijven zagen zich genoodzaakt om versneld te digitaliseren en nieuwe manieren van werken te ontwikkelen. Sinds vorig jaar is kunstmatige intelligentie (AI) daar nog eens bijgekomen. Kunstmatige intelligentie raakt steeds meer verweven in onze processen en organisaties. Toch is er nog veel onduidelijk over het toepassen van AI in de bedrijfsprocessen. Wat kun je er precies mee? En hoe ga je (goed) om met deze nieuwe technologie? Er komt EU-wetgeving om het gebruik van AI in Europa te reguleren, de AI Act. Deze nieuwe Europese wetgeving moet er voor zorgen dat het gebruik van AI veilig is en geen inbreuk maakt op de grondrechten, democratie, rechtsstaat en het milieu. Dat betekent dat er meer duidelijkheid komt over wat er wel en niet mag. Dat kan een goed hulpmiddel zijn bij het veilig integreren van AI in de werkprocessen.
4. Welzijn van medewerkers
Welzijn wordt vaak geassocieerd met lichamelijke gezondheid, maar het gaat verder dan dat. Welzijn is een overkoepelende term voor alles wat met lichamelijke, emotionele en mentale gezondheid te maken heeft. Het welzijn van mensen heeft een grote invloed op hoe ze in het leven staan, hoe goed ze zich voelen op fysiek vlak en hoe goed ze kunnen functioneren op het werk. Blije en gezonde werknemers kunnen en willen meer werk verzetten, hebben meer energie, zijn meer tevreden en zullen langer bij een bedrijf willen blijven. Als je als werkgever actief investeert in het welzijn en de gezondheid van je medewerkers heeft dit dus positieve gevolgen voor de productiviteit, het ziekteverzuim en bedrijfsresultaat. Zorg er daarom voor dat je als werkgever beweging stimuleert (bijvoorbeeld een fietsenplan of korting op een sportschool abonnement) en goede voeding aanbiedt of stimuleert in de bedrijfskantine.
Voor wat betreft de mentale gezondheid zijn het motiveren van medewerkers en de klachten als gevolg van een verhoogde werkdruk de grootste zorgen van HR-professionals. Uit onderzoek blijkt dat in Nederland ruim een kwart van werknemers dagelijks werkstress ervaart. Zorg er daarom als werkgever voor dat stress op de werkvloer bespreekbaar is. Creëer een open cultuur, zodat de drempel om in gesprek te gaan over eventuele problemen laag is. Ook een HR- of vertrouwenspersoon kan hier bij helpen. Denk daarnaast aan het zorgen voor verbinding en plezier met elkaar, persoonlijke aandacht geven en het faciliteren van een goede werk-privébalans.
Meer weten over deze thema’s? Neem dan gerust contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen met deze thema's. Niet als leverancier van flexibel personeel, maar als betrokken HR-partner in personeel.