• Arbeidsmarkt
  • Hoe houd je je personeelskosten onder controle?

Hoe houd je je personeelskosten onder controle?

  • 8 januari 2024
  • Arbeidsmarkt
  • Marja Dijkstra

Personeelskosten vormen vaak het grootse deel van de bedrijfskosten. Geen wonder dat daar vaak als eerste naar gekeken wordt op het moment dat er bezuinigd moet worden. Maar hoe bezuinig je zonder jezelf in de vingers te snijden? Je wilt immers je medewerkers niet demotiveren of de toekomst van je bedrijf op het spel zetten. In deze blog geven we je daarom wat praktische tips om slim te besparen op personele kosten.

Hoe houd je je personeelskosten onder controle?

Welke personeelskosten zijn er?

Laten we eerst eens stilstaan bij de kosten die vallen onder de noemer personeelskosten. Vaak worden ze onderverdeeld in:

  • directe loonkosten; denk aan salaris, vakantietoeslag en winstuitkering
  • indirecte loonkosten; zoals pensioenkosten, reiskosten, onkostenvergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • verplichte premies en bijdragen; de verplichte loonheffingen aan de Belastingdienst
  • overige kosten; o.a. kosten werkplek, opleidingskosten, arbo-voorzieningen en facilitaire zaken

Wat kost een gemiddelde werknemer?

De gemiddelde loonkosten per gewerkt uur kwamen in het derde kwartaal van 2023 uit op 43 euro. Dit is het gemiddelde van alle branches. De lonen en loonkosten verschillen sterk per bedrijfstak. De loonkosten zijn het hoogst in de handel, vervoer en horeca. In deze bedrijfstak zijn ook de meeste werknemers werkzaam.

Tip 1: Kijk naar de subsidiemogelijkheden voor personeel
Dit is de eerste tip die we je willen meegeven. Voor sommige werknemers kun je namelijk tegemoetkomingen of subsidies krijgen, waardoor de loonkosten een stuk lager uitvallen. Met name als je nieuwe medewerkers aantrekt uit bepaalde doelgroepen, zoals 56-plussers of arbeidsgehandicapten, zijn er forse subsidies te krijgen. Als je goed gebruikmaakt van de subsidiemogelijkheden kun je er duizenden euro’s per jaar mee besparen.

Mogelijke subsidieregelingen zijn:

  • Loonkostenvoordeel (LKV)
  • Lage-inkomensvoordeel (LIV)
  • Loonkostensubsidie

Tip 2: Benut de ruimere werkkostenregeling
Via de werkkostenregeling (WKR) kun je als werkgever onbelaste vergoedingen aan jouw werknemers geven. Dit kunnen zaken zijn als werkkleding, kerstpakketten, laptops, fietsen of sportabonnementen of kerstpakketten. Binnen de WKR heb je een vrije ruimte, een percentage van het totale fiscale loon, waarbinnen je uitgaven kunt doen rondom personeel zonder dat je er loonbelasting over betaalt.

Tip 3: Stel je arbeidsvoorwaardenpakket slim samen
Hoe bied je een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket zonder direct diep in de buidel te hoeven tasten? Door slim om te gaan met je arbeidsvoorwaarden.

  • Zet bijvoorbeeld in op andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een abonnement op de sportschool of een leaseauto. Dat kan er ook voor zorgen dat een lager basisloon geaccepteerd wordt.
  • Overweeg het invoeren van prestatiebeloningen of bonussen. Zo koppel je het bedrijfsresultaat aan het loon van je werknemer. Daardoor loop je minder financieel risico.
  • Medewerkers willen hun werktijden en vrije dagen steeds meer zelf kiezen en bepalen. Dus probeer op dat terrein wat extra’s te bieden. Bijvoorbeeld door flexwerken toe te staan of het kopen of verkopen van vakantiedagen.
  • Ontzorgen zorgt ook voor een positief gevoel bij medewerkers en levert vaak ook een betere nachtrust op. Bied je medewerkers bijvoorbeeld een goede collectieve zorgverzekering met aanvullende pakketten en collectiviteitskorting. Of biedt ze naast de collectieve pensioenopbouw een jaarlijks pensioengesprek aan waarin medewerkers persoonlijke informatie krijgen over individuele pensioenopbouw en pensioenleeftijd en eventuele extra pensioenbehoefte.

Tip 4: Kies voor flexibele arbeidscontracten
Ben je van plan om een nieuwe medewerker aan te nemen, maar weet je nog niet voor welke duur? Dan is het vaak lastig om een tijdelijk contract aan te bieden, zeker gezien de huidige wet- en regelgeving. In zo’n geval kan het inschakelen van een uitzendbureau een interessante optie zijn voor jouw organisatie. 

Op het moment dat je jouw vacature neerlegt bij een uitzendbureau verzorgen zij de werving en selectie en stellen geschikte kandidaten aan je voor. Wanneer jij hebt bepaald wie jij wilt aannemen, biedt het uitzendbureau de medewerker een tijdelijk contract. Dat betekent dat zij juridisch werkgever worden van de medewerker en de risico’s bij ziekte en/of arbeidsongeschiktheid dragen. Maar er zijn nog meer redenen waarom het inschakelen van een uitzendbureau een slimme keus kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan tijdswinst bij sollicitatieprocedures en minder administratieve lasten.

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op en ontdek hoe we je kunnen helpen. Niet als leverancier van werknemers, maar als partner in personeel.

Auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij MF. Zij schrijft onder andere artikelen voor mf.nl.

Lees onze blogartikelen

HR trends 2024: de 4 belangrijkste thema's

Arbeidsmarkt

HR trends 2024: de 4 belangrijkste thema's

In 2024 zijn er vier thema’s die de HR-agenda beheersen. Zo hebben we nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor ook het investeren in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers een belangrijke factor blijft. Daarnaast zet de ontwikkeling en integratie van kunstmatige intelligentie (ai) op de werkvloer zich door en blijft het welzijn van medewerkers hoog op de agenda staan. In deze blog nemen we deze thema’s op HR-gebied met je door.
Lees meer
Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?

Arbeidsmarkt

Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?

We kunnen er niet omheen, de krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar. Inmiddels kampen alle sectoren met een tekort aan personeel. Dat zie je ook terug in de cijfers; er zijn meer vacatures dan actief werkzoekenden. Dit levert veel werkgevers een uitdaging op, want waar vind je voldoende geschikt personeel? Daarom geven we hieronder enkele tips die je kunnen helpen om personeel te vinden op een krappe arbeidsmarkt.
Lees meer
Wat zijn de verschillen tussen een zzp’er, uitzendkracht of een medewerker in loondienst?

Wet- en regelgeving

Wat zijn de verschillen tussen een zzp’er, uitzendkracht of een medewerker in loondienst?

Als je extra hulp kunt gebruiken binnen je bedrijf, heb je de keuze om een zzp’er of uitzendkracht in te huren óf iemand zelf in dienst te nemen. Het kan allemaal, maar wat past het beste bij jouw situatie? Er hangen namelijk verschillende regels en consequenties aan vast. Wij hebben de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij gezet.
Lees meer
Robotisering: hoe bereid je je hierop voor?

Arbeidsmarkt

Robotisering: hoe bereid je je hierop voor?

We kunnen er niet omheen: de digitalisering en de komst van intelligente robots zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de banen zal binnen afzienbare tijd worden overgenomen door robots. Maar daar tegenover staat dat er ook nieuwe banen bijkomen. Veel werkgevers vinden het moeilijk om in te schatten hoe robotisering en digitalisering het werk gaat beïnvloeden. In deze blog geven we daarom tips hoe je je hierop kunt voorbereiden.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Tips voor het behouden van personeel

Arbeidsmarkt

Tips voor het behouden van personeel

Het behouden van personeel is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast dat het steeds lastiger is om personeel te vinden, is het ook een uitdaging om je personeel te behouden. Eén van de onderdelen voor het behouden van personeel zijn de arbeidsvoorwaarden, en die hoeven écht niet veel duurder te zijn dan de arbeidsvoorwaarden die jij standaard aanbiedt. In deze blog lees je tips over het behouden van personeel. 
Lees meer